Rynek Infrastruktury
– Gdańszczanie na początku nie przekonani byli, ze te inwestycje będą realizowane. Teraz twierdzą, że był to plan Marshalla dla Gdańska, a dzięki organizacji mistrzostw Euro 2012 miasto zyskało o wiele więcej – przyznaje rzeczniczka. Dodaje, że dla większości regionów w Polsce szacowano, że skok infrastrukturalny to 3-5 lat, lecz w przypadku Gdańska był on znacznie dalszy.
Skorupka-Kaczmarek mówi, że spółce GIK przypadło w udziale najtrudniejsze do wykonania zadanie, którym było wybudowanie układu drogowego w Gdańsku, przez wiele lat nierozwijanego. Udało się zrealizować inwestycje drogowe i tramwajowe za około 3 mld zł.
– Realizując te wszystkie zadania podzieliliśmy je na 35 projektów inwestycyjnych realizowanych równolegle. W spółce pracuje grupa 100 osób i są to osoby, które ten cały proces inwestycyjny przygotowywały od samego początku od fazy projektowania, przez uzyskiwanie wszystkich pozwoleń – wyjaśnia rzeczniczka.
Spółka zatrudnia również inspektorów nadzoru, którzy pozwalają uniknąć zatrudniania nadzoru zewnętrznego. – Daje nam to bardzo duże możliwości nadzorowania i prawidłowego wykonania procesów inwestycyjnych – oznajmia rzeczniczka GIK. Przygotowania do Euro 2012 pozwoliły wybudować 60 km nowych dróg, na których powstało 27 obiektów inżynierskich. Jeden z nich wciąż jest w realizacji, a mowa o tunelu pod Martwą Wisłą.
Magdalena Skorupka-Kaczmarek mówi, że we wszystkich przetargach zastosowano dwa kryteria i poza ceną dołączono kryterium czasu na realizację inwestycji. Spowodowało to, że wiele firm startujących w przetargach skracało czas wykonania zadań, aby otrzymać bonusowe punkty. – Przykładem tego może być zadanie pierwsze, gdzie zakładany przez nas czas to było 15 miesięcy. Firma Wakoz zdecydowała się zrealizować to zadanie w 7,5 miesiąca i tak rzeczywiście się stało – mówi rzeczniczka.
Wakoz wykonał połączenie lotniska z węzłem Matarnia, gdzie zaczyna się obwodnica Gdańska. Cała inwestycja ma połączyć port lotniczy z morskim i została podzielona na cztery części. – Oprócz tego pierwszego zadania w tej chwili w realizacji znajdują się trzy kolejne, zadanie drugie i trzecie były oddane na zasadach przejezdności, natomiast zadanie czwarte to tunel pod Martwą Wisłą, który dopiero pod koniec 2014 roku połączy wszystkie ciągi komunikacyjne w Trójmieście. On będzie łączył port z obwodnicą Gdańska, oddaną tuż przed Euro 2012 – mówi rzeczniczka GIK.
Kolejnym dużym zadaniem drogowym w Gdańsku, które wkrótce się zakończy to budowa Trasy Sucharskiego. Do tej pory gotowy jest odcinek od węzła Ku Ujściu do ulicy Poinca, gdzie Skanska zmodernizowała ulicę Sucharskiego. – Pierwszy odcinek buduje dla nas Budimex i termin zakończenia to jest grudzień tego roku. Drugie zadanie buduje firma Skanska, a termin zakończenia prac to listopad tego roku – wyjaśnia Skorupka-Kaczmarek.
– Inwestycja, którą zakończyliśmy przed Euro 2012 i którą mogli podróżować kibice z lotniska to trasa W-Z. Ona została zakończona pięć miesięcy przed terminem. Była to specyficzna inwestycja, ponieważ pośrodku naszej inwestycji znajduje się węzeł budowany przez GDDKiA - Karczemki. Ta budowa przebiegała w sposób wzorowy – chwali rzeczniczka.
Gdańsk jest w trakcie budowy Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem Tristar, który tworzy wraz z Gdynią i Sopotem. Pozwoli on usprawnić ruch na najbardziej obciążonych trasach i miejskie szlaki będą o 20 procent bardziej drożne. Budowa systemu Tristar ma zakończyć się w przyszłym roku.